Sunday 8 July 2012

Kek Cawan Oreo Berkeju

Assalamualaikum...



Wokey, sekarang nak share resipi cupcake yang ke-2 yang dibuat pada hari yang sama dan masa yang sama. Terlebih rajin tadi kan. Tapi untuk topping cupcake oreo ni, topping nye saya buat pada petang hari ini. Kuih nya pulak, (dipanggil kuih ke??? whatever la.. hehehe) saya buat malam semalam bersama-sama dengan Cupcake Vanilla. Topping tu dibuat hari ni sebabnya dah tak larat nak buat malam semalam. Dan reason yang ke-2 nya pulak, peti ais dah tak muat. Okey la kot reason-reason tu. Tapi bila nak letak kedua-dua cupcake tersebut ke dalam peti ais, boleh la pulak muat. (dah mula melalut).




Okey2, nak share resipi dah. Resipi ni pun diambil daripada buku yang sama jugak. Buku Kek Cawan, Lynn Hassan terbitan Karangkraf.



Kek Cawan Oreo Berkeju
Sumber : Buku Kek Cawan Lynn Hassan
Olahan : foodeliciousz.blogspot.com

Bahan-bahan : 

Bahan A
150gm krim keju (saya guna krim keju Tartura)
40gm mentega (saya guna Buttercup)
40gm susu segar (saya guna Fresh Milk Dutch Lady)

Bahan B
120gm tepung halus
100 gm gula kastor
3 biji telur
1gm baking powde
7gm overlette

Tambahan
25gm serbuk oreo yang dihancurkan
*cara saya : saya buangkan inti oreo dan hancurkan menggunakan tangan

Cara-caranya :
1. Cairkan kesemua Bahan A secara 'double boil'. Biarkan suam seketika.
2. Masukkan kesemua bahan B ke dalam mesin pengadun. Pukul dengan kelajuan tinggi kesemua bahan sampai ringan.
3. Campurkan adunan Bahan A dan B, taburkan serbuk oreo. Kacau sampai rata.
4. Isikan adunan ke dalam kek cawan (hampir penuh) - saya guna piping beg untuk masukkan adunan ke dalam acuan kertas.
5. Bakar adunan secara 'water bath'. Bakar dengan suhu 170c selama 35 - 40 minit. (bergantung kepada oven masing-masing)

Perhatian : 
Bakar secara Water Bath - susun mangkuk kek cawan ke dalam dulang. Tuangkan air panas mendidih ke dalam dulang pembakar. Barulah dibakar.


 
 Kaedah Water Bath


Topping :
100gm non diary whipping cream
50gm daiy anchor cream - saya tak letak, guna non diary whipping cream saja

Cara-caranya :
1. Curahkan krim putar 'non diary' dan putar sekejap sehingga ringan sedikit menggunakan kelajuan yang maksimum. Campurkan krim putar dairy.
2. Putar kedua-dua bahan sehingga ringan. Jika suka boleh bubuh serbuk koko.
4. Masukkan ke dalam piping beg.
5. Paipkan pada kek cawan, taburkan serbuk oreo dan hiasilah mengikuti kreativiti masing-masing.
* cara saya : saya cuma putar non diary whipping cream sehingga ringan saja. Tak letak Anchor Cream. Pastu ikut cara 4 dan 5.





No comments:

Post a Comment