Saturday 4 May 2013

Chocolate Cupcake with Cream Cheese Topping






Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia..

Cupcake ni memang sedap. Bagi sesiapa yang memamg minat dengan kepekatan coklat dan suka kelemakan cream cheese, bolehlah mencuba resipi ini ya. Nak cerita sedikit, resipi ini saya cuba dari blog Masam Manis kepunyaan Kak Azlita. Akan tetapi telah diolah sedikit coklat + cream cheese. Kalau diikutkan resipi asal ni, topping untuk resipi cupcake ni Kak Azlita menggunakan butter cream. Tetapi saya pulak menggunakan topping cream cheese yang mana resipinya pun saya ambil dari blog Kak Azlita. Untuk pengetahuan, resipi kek saya cuba dari resipi Sesame Street Cupcake manakala untuk topping pulak saya cuba dari resipi Carrot Apple Jade Cup Cake. Jom kita lihat resipinya. Mohon share kat blog saya ya Kak Ita. TQ.


Chocolate Cupcake with Cream Cheese Topping
 Rujukan : Blog Masam Manis
               - Sesame Street Cup Cake & Carrot Apple Jade Cup Cake

Bahan-bahannya :
**100 gm serbuk koko
**1 tin susu cair
**200 gm minyak masak / minyak sayuran / butterdicairkan (saya guna buttercup)
**250 gm susu pekat
250 gm gula kastor (saya kurangkan)
4 biji telur (saya blend menggunakan blender)
150 gm tepung gandum
1 st soda bikarbonat
1 st baking powder
 
Cara-caranya :
1. Campurkan kesemua bahan bertanda ** dan masak dengan api perlahan sehingga licin.  
     Tak payah sampai menggelegak.
2. Satukan dengan telur yang telah diblend tadi.
3. Gaulkan bahan2 kering  dan campurkan sedikit2 sehingga sebati.
4. Masukkan adunan ke dalam papercup cupcake.
5. Kukus selama 30 minit atau sehingga masak.


CREAM CHEESE TOPPING
Bahan-bahannya :
125 gm cream cheese - saya guna 250gm cream cheese
2 sudu besar butter - saya guna 4 sudu besar buttercup
2 sudu besar gula icing (diayak) - saya guna 4 sudu gula icing
1 sudu kecil jus lemon atau pes lemon (saya tak letak)

* saya gandakan dua resipi tersebut sebab saya hendak menggunakan topping tersebut dengan banyak. sekiranya cupcake yang dihasilkan sedikit, boleh menggunakan resipi asal.

Cara-caranya :
1. Campurkan kesemua bahan dan pukul sehingga lembut dan gebu.
2. Masukkan adunan dalam piping bag
3. Simpan sebentar dalam peti ais anggaran 15 ~ 20 minit
4. Pipingkan atas cupcake yg telah sejuk tadi.
5. Hias ikut kreativiti masing-masing. Masukkan dlm peti ais semula supaya adunan cream cheese mengeras sedikit.




Nota : adunan tersebut menghasilkan sebanyak 30 biji cupcake mengikut size cupcake masing-masing.

No comments:

Post a Comment