Monday 6 May 2013

Makan-makan di D326 Al-Khor, Qatar



Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia...

Tetiba pada hari ini, belek punya belek gambar-gambar yang dah berkulat kat dalam pc ni, terjumpa la pulak antara gambar-gambar kenangan semasa berada selama 3 bulan di Qatar. Mengikut suami la katakan. Kiranya honeymoon la jugak untuk pengantin baru seperti kami. Terimbau la pulak nostalgia pengantin baru. kekeke..

Sushi-ing

Pada mulanya, Encik Suami tak la pulak pernah merasa Sushi ni. Jadi kiranya baru merasa dan makan apa kah itu Sushi. Pada satu hari tu, semasa membeli belah barang keperluan dapur bersama suami di Carrefour, teringin la pulak nak makan Sushi. Jadi kita pun try la satu dan nak memperkenalkan kepada dia si Sushi ni.  Haaaa, jgn tak tahu, kat Qatar pun ada Carrefour tau. Sesampainya di rumah Encik Suami terus ngap, sampaikan tak ingat bini dok sebelah memerhati mintak disuapkan. hahaha.. Baru tau penangan si Sushi ni. Sebenarnya Sushi ni, tak la sesedap sangat pun. Tapi kalau dah favourite, nak kata apa lagi kan. hahaha.. Sesetengah orang tu tak suka Sushi sebab rasa seaweed yang ada pada Sushi. Nak dijadikan cerita sampai sekarang, kalau dah tak tahu nak masak dan nak makan apa, rela pulak suami pegi Carrefour Land Mark semata-mata nak beli sushi. Haaaa belum lagi cerita pasal ikan salmon. hehehehe...


Marinade Lamb Ribs

Kalau sebut saja pasal daging kambing, memang kegemaran suami. Tetapi paling digemari jika ianya dipanggang. Saya pulak pada mulanya tidak menggemari kambing. Mungkin disebabkan bau daging yang kadang-kadang masih hanyir. Lama kelamaan sejak duduk bersama suami yang gemar makan kambing ni, boleh la pulak mencuba sedikit demi sedikit. Dan akhirnya suka jugak. TETAPI hanya yang dipanggang sahaja. Kalau daging kambing yang dimasak gulai, mungkin masih tak dapat diterima.



Ikan Salmon yang segar

Aktiviti panggang memanggang ni, dilakukan di dalam rumah. Memang semerbak baunya dan berasap la satu rumah. Lagi pun, grill pan ni merupakan hadiah perkahwinan kami berdua yang dihadiahkan oleh kawan suami di Qatar. Jadi untuk merasmikan grill pan tersebut, kita buat lah aktiviti memanggang yang tidak dirancang. Kebetulan pulak masa tu, hujan turun dan sejuk sangat-sangat, dan terfikir nak makan yang hot & spicy, jadi kami pun memanggang di dalam rumah. Saya dan suami pergi la ke kedai Kebayan yang terletak tidak berapa jauh daripada rumah, untuk membeli serba sedikit makanan untuk dipanggang berdua sahaja. Tak panggil orang pun. Kan tidak dirancang namanya. hehehe... Kami membeli lamb ribs, sedikit udang dan bahan-bahan perapan. Kebetulan pulak ikan salmon pada masa tu ada di dalam peti ais dan baru beli, so bermulalah aktiviti memanggang indoor yang tidak dirancang. Memang menyelerakan dan seronok. Rindu la pulak nak makan macam ni lagi. Mmmmm yummyyyyy....!!!

Ikan Salmon panggang dan ommelette

No comments:

Post a Comment